Ernst Lubitsch je bil eden najpomembnejših avtorjev klasičnega Hollywooda in weimar-skega nemega filma. Slovel je po edinstvenem režijskem slogu, t. i. Lubitschevem prijemu (Lubitsch touch), ki so ga zaznamovale eleganca, indirektnost, duhovitost in neomajna domiselnost tako v filmski formi kot v vsebini. Bil je eden od tistih redkih filmskih ustvarjalcev, ki žanra komedije niso jemali zlahka. Naj to pojasni izbiro naslova tematske številke revije Problemi: Lubitsch: komedija brez olajšanja. Za izbiro tega naslova stoji prepričanje, da prav tehnike fikcije – v tem primeru komične tehnike, denimo metafore, vici ali aluzije – omogočajo privilegiran dostop do obravnave urgentnih družbenih in političnih problemov. Travmatične, resne družbene probleme je torej moč zapopasti šele z »lubi-tschevsko« brezkompromisno distanco. Ne da bi prizanašal katerikoli izmed njih, je Lubitsch vse glavne ideologije 20. stoletja obravnaval na ta način, strogo v duhu komedije. S komi-škim pristopom je ustvaril eno izmed ključnih ameriških političnih trilogij: Težave v raju, Ninočka in Biti ali ne biti brezkompromisno napadajo anomalije tako komunizma in nacizma kot tudi kapitalizma, tako antagonistov kot protagonistov.
Sodobna kritična teorija se k Lubitschu obrača v iskanju izvirnih, kompleksnih in duhovitih uvidov v problematike današnje kulture. Med njimi so človekoljubnost, feminizem, politična korektnost, seksualna osvoboditev, indirek-tnost/direktnost, obsceni govor, revolucija, sublimacija, strast, izguba galantnosti in sproščeni kodi družbenega vedenja, in navsezadnje ljubezen ter seksualnost kot privilegirani tematiki režiserjevih romantičnih komedij. Zbornik vključuje izvirne analize filmov Lutka, Princesa ostrig, Nasmejani poročnik, Težave v raju, Ninočka, Biti ali ne biti in Cluny Brown. Lubitsch: komedija brez olajšanja je drugi slovenski zbornik filozofskih esejev o filmu Ernsta Lubitscha; prvi je bil objavljen pri Slovenski kinoteki in Društvu za teoretsko psihoanalizo (Zadeva Lubitsch, 2013).